ליסבון

למחזיקי דרכון פורטוגלי, וכמובן למחזיקי דרכון ישראלי : ליסבון !

קודם נקדים ונציין שליסבון (Lisbon) הינה העיר הגדולה ביותר בפורטוגל ולמעשה ליסבון היא עיר הבירה של פורטוגל.

שטחה של עיר הבירה הפורטוגלית הינה 100,05 קמ"ר! כמות התושבים בליסבון ובפרפרים סביב לה מגיע ל2.8 מליון תושבים.

הקשר בין ליסבון לאיחוד מעבר לחברות בה:

ליסבון נבחרה כמארחת בשטחה שתי מוסדות של האיחוד האירופאי: מרכז למלחמה בסמים לרבות התמכרות ומציאת מקורות הסמים באירופה, ארגון זה מכונה : EMCDDA.

המוסד האירופאי השני שמצוי בעיר הינו EMSA שהוא למעשה המרכז לבטחון ימי של אירופה.

רקע היסטורי:

אפילו שהרשויות בפורטוגל לא מחייבות כלל ללמוד את ההיסטוריה תמיד טוב לדעת קצת, בכול זאת דרכון פורטוגלי 🙂

ההשערות הן שליסבון נוסדה על ידי הפיניקים שהיו עמים כנענים או על ידי היוונים. תחילה נקראה העיר ליסבון אוליסופו (יוונית), בהמשך שונה שמה של העיר רבות לאוליסיפונה וליסיפונה.

בהמשך המוסלמים שכבשו את העיר שינו את שמה ל- אל-ליסבונה, למעשה שם זה היה הבסיס לשם הפורטוגלי של היום : ליסבון.

ליסבון נכבשה בשנת 711 בידי המורים. בשנת 1147 נכבשה שוב העיר הפורטוגזית בידי דום אפונסו הראשון שהוא גם למעשה מלך פורטוגל הראשון.

המעמד של בירת פורטוגל ניתנה לליסבון בשנת 1260.

ליסבון ומגורשי ספרד:

בשנת 1492 הגיעו לפורטוגל וללסיבון בפרט מאות אלפי יהודים שנסו מגירוש ספרד. אותם שמות משפחה שהיסטוריונים שיחזרו מהווים את הבסיס לחוק ההתאזרחות של פורטוגל מכוח צאצאי מגורשי ספרד, תוכלו לעיין ולהוריד את הרשימה במלואה בלחיצה פה. אנוסי ספרד מספר שנים לאחר שהיגרו לליסבון גורשו שוב הפעם מליסבון ומכל פורטוגל.

רעידות אדמה:

בשנת 1531 נהרסה ליסבון מרעידת אדמה עוצמתית. אלפי תושבים נהרגו בטרגדיה זו.

בשנת 1755 פקדה את העיר רעידת אדמה נוספת בה נהרגו הפעם כ-90 אלף בני אדם ! 85% מהמבנים של העיר נהרסו לחלוטין, לאחר האסון הנורא שפקד את העיר היא נבתנה מחדש

על ידי תיכנונה מחדש על ידי ראש הממשלה סבשטיאאו דה מלו.

תור הזהב:

החל מהמאה ה-16 החלה האימפריה הפורטוגזית , כלכלת ליסבון פרחה ושגשגה מעצם היותה השער לסחורות מאסיה וכן השער לזהב שהגיע מברזיל לאירופה.

הפיכות:

במאה ה-20 ליסבון בירות פורטוגל הייתה מוקד ל-2 הפיכות. הפיכה ראשונה בשנת 1990, בהפיכה זו הודח מרסלו קייטאנו.

המהפכה השניה נקראת מהפכת הציפורנים והתרחשה בשנת 1974.

דמוגרפיה:

בליסבון מתגוררים מעל לחצי מליון תושבים ובמטרופולים סל הכול קרוב ל-3 מליון תושבים.

צפיפות התושבים בעיר היא 6,658 בני אדם לקמ"ר. ליסבון מוקפת בפרברים רבים סביב לה, ומבקרים בה מהפרברים כמיליון איש ביום. המטרופולין של ליסבון למעשה מאגדת את שליש

התושבים של פורטוגל, קצב ההתפחות של המטרופולין של ליסבון היא מהגדולות של אירופה וצפויה להמשיך במגמה זו.

כלכלה:

הכלכלה בליסבון מתבססת בעיקר על מוסדות שלטוניים וחיי התרבות המצויים בעיר. בסמוך  לנהר הטז'ו מדרום מצויים מספר מפעלים. ליסבון למעשה מרכזת את רוב העושר של המדינה, והיא מספקת למעלה מ-45% מהתוצר הגולמי של המדינה. תחום הנלדן ובפרט הנדלן העיסקי תופס תאוצה בשנים האחרונות ומהווה אפיק הששקעה רווחי ומבטיח, מוזמנים לקרוא על כך בכתבה שחיברנו בנושא רכישת דירה בפורטוגל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מיקום גאוגרפי :

ליסבון ממוקמת במערב פורטוגל, וצמודה לחוף האוקיינוס האטלנטי. מסביב לעיר התפתחו להם כמה ערי לווין למשל לורש, אודיבלש, אמדורה , אויירש, למעשה הרים אלו יוצרות את המטרופולין של ליסבון. מרכז ליסבון טומן בתוכו עתיקות רבות ובנוי על שבע גבהות, חלק מרחובות העיר מאפשרים תנועה להולכי רגל בלבד. במערב העיר נמצא הפארק העירוני הגדול בעולם הקרוי פארק מונסנטו. הפארק ממוקם קרוב למרכז העיר והוקם בשנת 1934. הפארק פתוח לרווחת התושבים שנהנים לעשות בו פעילויות ספורט או קונצרטים באוויר הפתוח בימי קיץ. הפארק משמש גם כמעבדה לחקר מערכות אולוגיות לטבע ומחקרי ניסוי אקדמאים רבים. בעיר ישנם שתי גשרים מרכזיים אחד מעל נהר הטזו שנבנה בשנת 1966. הגשר השני נקרא ואסקן דה גאמה , אורכו 17.2 קילמטרים , נחשב לגשר הכי ארוך באירופה באורכו.

יש דרכון פורטוגלי , וחשק לבקר בליסבון מה מומלץ?

בדקתם שיש לכם תוקף בדרכון הפורטוגלי ? טוב נו בטוח יש , הרי רק עכשיו התאזרחתם ! אם תרם הוצאתם דרכון פורטוגלי אז לחצו פה ! אז נותר לכם רק להכין מזוודה ולבקר  בעיר המדהימה הזו שמלאה בהיסטוריה של העם היהודי.

 

המומלצים
תוכן עניינים
לשיחה עם נציג
מאמרים אחרונים
דילוג לתוכן